Det här är Rättslig väglednings nyhetssida. Här publiceras löpande nyheter och förändringar av innehållet i Rättslig vägledning.
Publicerad | Kategori | Beskrivning |
---|---|---|
2021-12-27 | Vägledning |
Lagändring: Ny tid för överklagande av beslut om återbetalning av skatt på tobak till utländska beskickningar, internationella organisationer, diplomater m.fl. i Sverige
Ett överklagande ska komma in till Skatteverket inom två månader från den dag då den enskilda fick beslutet. Bestämmelsen träder i kraft den 1 januari 2022 och tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som inkommit efter ikraftträdandet.
2021-12-27
Vägledning
|
2021-12-27 | Vägledning |
Lagändring: Omprövning av beslut om återbetalning av skatt på tobak till utländska beskickningar, internationella organisationer, diplomater m.fl. i Sverige
Begäran om omprövning ska komma in till Skatteverket inom två månader från den dag då den enskilda fick beslutet. Bestämmelsen träder i kraft den 1 januari 2022 och tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som inkommit efter ikraftträdandet.
2021-12-27
Vägledning
|
2021-12-27 | Vägledning |
Lagändring: Ny tid för överklagande av beslut om återbetalning av nikotinskatt till utländska beskickningar, internationella organisationer, diplomater m.fl. i Sverige
Ett överklagande ska komma in till Skatteverket inom två månader från den dag då den enskilda fick beslutet. Bestämmelsen träder i kraft den 1 januari 2022 och tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som inkommit efter ikraftträdandet.
2021-12-27
Vägledning
|
2021-12-27 | Vägledning |
Lagändring: Omprövning av beslut om återbetalning av nikotinskatt till utländska beskickningar, internationella organisationer, diplomater m.fl. i Sverige
Begäran om omprövning ska komma in till Skatteverket inom två månader från den dag då den enskilda fick beslutet. Bestämmelsen träder i kraft den 1 januari 2022 och tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som inkommit efter ikraftträdandet.
2021-12-27
Vägledning
|
2021-12-27 | Vägledning |
Lagändring: Ny tid för överklagande av beslut om återbetalning av energiskatt på bränsle till utländska beskickningar, internationella organisationer, diplomater m.fl. i Sverige
Ett överklagande ska komma in till Skatteverket inom två månader från den dag då den enskilda fick beslutet. Bestämmelsen träder i kraft den 1 januari 2022 och tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som inkommit efter ikraftträdandet.
2021-12-27
Vägledning
|
2021-12-27 | Vägledning |
Lagändring: Omprövning av beslut om återbetalning av energiskatt på bränsle till utländska beskickningar, internationella organisationer, diplomater m.fl. i Sverige
Begäran om omprövning ska komma in till Skatteverket inom två månader från den dag då den enskilda fick beslutet. Bestämmelsen träder i kraft den 1 januari 2022 och tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som inkommit efter ikraftträdandet.
2021-12-27
Vägledning
|
2021-12-27 | Vägledning |
Lagändring: Ny tid för överklagande av beslut om återbetalning av skatt på alkohol till utländska beskickningar, internationella organisationer, diplomater m.fl. i Sverige
Ett överklagande ska komma in till Skatteverket inom två månader från den dag då den enskilda fick beslutet. Bestämmelsen träder i kraft den 1 januari 2022 och tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som inkommit efter ikraftträdandet.
2021-12-27
Vägledning
|
2021-12-27 | Vägledning |
Lagändring: Omprövning av beslut om återbetalning av skatt på alkohol till utländska beskickningar, internationella organisationer, diplomater m.fl. i Sverige
Begäran om omprövning ska komma in till Skatteverket inom två månader från den dag då den enskilda fick beslutet. Bestämmelsen träder i kraft den 1 januari 2022 och tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som inkommit efter ikraftträdandet.
2021-12-27
Vägledning
|
2021-12-17 | Meddelande |
2021-12-17
Meddelande
|
2021-12-08 | Vägledning |
Ny sida: Vid vilken tidpunkt ska en användare lämna uppgifter?
Den tidigare sidan När ska uppgifter lämnas? har delats upp i två sidor om användare respektive rådgivare. Informationen har också omarbetats och förtydligats. Det har inte skett någon regelförändring.
2021-12-08
Vägledning
|
2021-12-08 | Vägledning |
Ny sida: Vid vilken tidpunkt ska en rådgivare lämna uppgifter?
Den tidigare sidan När ska uppgifter lämnas? har delats upp i två sidor om rådgivare respektive användare. Informationen har också omarbetats och förtydligats. Det har inte skett någon regelförändring.
2021-12-08
Vägledning
|
2021-12-08 | Utgåvenotis |
2021-12-08
Utgåvenotis
|
2021-12-03 | Föreskrift |
2021-12-03
Föreskrift
|
2021-11-29 | Föreskrift |
2021-11-29
Föreskrift
|
2021-11-24 | Föreskrift |
2021-11-24
Föreskrift
|
2021-11-23 | Föreskrift |
2021-11-23
Föreskrift
|
2021-11-23 | Föreskrift |
2021-11-23
Föreskrift
|
2021-11-11 | Vägledning |
Förtydligande: Beslut om SINK när inkomsten redan har betalats ut
Skatteverket kan fatta beslut om SINK med stöd av 54 kap. 2 § SFL när en ersättning betalats ut till en begränsat skattskyldig fysisk person och det efter utredning visar sig att inkomsten är en inkomst av tjänst och inte inkomst av näringsverksamhet.
2021-11-11
Vägledning
|
2021-10-27 | Vägledning |
Ställningstagande: Uppgiftsskyldighet när en rådgivare får tillgång till uppgifter som inte behövs för uppdraget (DAC 6)
Rådgivaren blir inte uppgiftsskyldig för hela arrangemanget enbart genom att få tillgång till sådan information och har ingen skyldighet att gå igenom de delar som inte behövs för det egna uppdraget. Sidan Vilka uppgifter ska lämnas? har uppdaterats.
2021-10-27
Vägledning
|
2021-10-27 | Vägledning |
2021-10-27
Vägledning
|
2021-10-27 | Vägledning |
Ställningstagande: Uppgiftsskyldighet när en rådgivare får tillgång till uppgifter som inte behövs för uppdraget (DAC 6)
Rådgivaren blir inte uppgiftsskyldig för hela arrangemanget enbart genom att få tillgång till sådan information och har ingen skyldighet att gå igenom de delar som inte behövs för det egna uppdraget. Sidan Rådgivare ska i första hand lämna uppgifter har uppdaterats.
2021-10-27
Vägledning
|
2021-10-27 | Vägledning |
Ny sida: Rådgivare ska i första hand lämna uppgifter
Den tidigare sidan Vem ska lämna uppgifter? har delats upp i två sidor om rådgivare respektive användare. Informationen har också omarbetats och förtydligats. Det har inte skett någon regelförändring.
2021-10-27
Vägledning
|
2021-10-21 | Ställningstagande |
2021-10-21
Ställningstagande
|
2021-10-15 | Vägledning |
Förtydligande: Förbudet mot granskning via telenätet vid revision gäller inte i de fall uppkoppling sker via den reviderades dator mot webbaserad bokföring
I dessa fall har Skatteverket inte kopplat upp myndighetens dator mot den reviderades dator. Situationen får närmast betraktas som att den reviderade har ställt ett tekniskt hjälpmedel till Skatteverkets förfogande.
2021-10-15
Vägledning
|
2021-10-12 | Vägledning |
DAC 6 och omställningsstöd – uppdatering med anledning av att EU:s förteckning över icke samarbetsvilliga länder har justerats 2021-10-12
Anguilla, Dominica och Seychellerna har tagits bort från förteckningen.
2021-10-12
Vägledning
|
2021-10-05 | Vägledning |
2021-10-05
Vägledning
|
2021-09-27 | Vägledning |
Rättsfallskommentar: Ingen bevissäkring i molnet
Det saknas lagstöd för att bevilja bevissäkring av handlingar som är lagrade i en molntjänst och vars lagringsplats inte är möjlig att lokalisera.
2021-09-27
Vägledning
|
2021-09-24 | Vägledning |
Förtydligande: Territorialitetsprincipen hindrar inte beslut om vitesföreläggande mot utländska juridiska personer
Skatteverkets beslut om vitesföreläggande fattas i Sverige och därmed sker myndighetsutövningen inom landet. Samma skäl talar för att beslut om vitesföreläggande kan riktas mot ett subjekt i utlandet avseende någon annans uppgiftsskyldighet.
2021-09-24
Vägledning
|
2021-09-24 | Vägledning |
Förtydligande: Territorialitetsprincipen hindrar inte beslut om föreläggande mot utländska juridiska personer. Föreläggandet kan avse både kontroll av egen uppgiftsskyldighet såväl som kontroll av annans uppgiftsskyldighet
Skatteverkets beslut om föreläggande fattas i Sverige och därmed sker myndighetsutövningen inom landet. Samma skäl talar för att beslut om föreläggande kan riktas mot ett subjekt i utlandet avseende någon annans uppgiftsskyldighet.
2021-09-24
Vägledning
|
2021-09-24 | Vägledning |
Förtydligande: Territorialitetsprincipen hindrar inte beslut om revision mot utländska juridiska personer. Revisionen kan avse både kontroll av egen uppgiftsskyldighet såväl som kontroll av annans uppgiftsskyldighet.
Skatteverkets beslut om revision fattas i Sverige och därmed sker myndighetsutövningen inom landet. Samma skäl talar för att beslut om revision kan riktas mot ett subjekt i utlandet avseende någon annans uppgiftsskyldighet.
2021-09-24
Vägledning
|
2021-09-18 | Vägledning |
2021-09-18
Vägledning
|
2021-09-15 | Vägledning |
2021-09-15
Vägledning
|
2021-09-13 | Ställningstagande |
2021-09-13
Ställningstagande
|
2021-09-10 | Ställningstagande |
2021-09-10
Ställningstagande
|
2021-09-10 | Vägledning |
Förtydligande: Holdingbolag som inte räknas som finansiella institut enligt 2 kap. 6 § IDKL
Svar på uppkommen fråga: Exemplet har utökats med en bedömning av bolaget Holding AB.
2021-09-10
Vägledning
|
2021-09-09 | Vägledning |
Förtydligande: Holdingbolag som inte räknas som finansiella institut enligt 2 kap. 6 § IDKAL
Svar på uppkommen fråga: Exemplet har utökats med en bedömning av bolaget Holding AB.
2021-09-09
Vägledning
|
2021-08-31 | Vägledning |
Förtydligande: Vilket belopp ska anges på kontrolluppgiften om en kund vill göra ett förtida uttag från ett fasträntekonto, eller avsluta kontot i förtid
Svar på uppkommen fråga.
2021-08-31
Vägledning
|
2021-08-26 | Vägledning |
Lagändring: Vem får överklaga beslut enligt folkbokföringslagen?
Bestämmelserna i 40 § FOL ändrades den 18 juni 2021.
2021-08-26
Vägledning
|
2021-08-26 | Vägledning |
Lagändring: Beslut enligt folkbokföringslagen som inte får överklagas
Bestämmelserna i 39 § FOL ändrades den 18 juni 2021.
2021-08-26
Vägledning
|
2021-08-23 | Vägledning |
Förtydligande: För beslut om undantag från användningsförbud gäller samma överklagandetid som enligt huvudregeln
Svar på uppkommen fråga: Överklagandetiden beräknas utifrån det skatteår eller den skatteperiod som skatteskulden hör till.
2021-08-23
Vägledning
|
2021-08-23 | Vägledning |
Förtydligande: Ett beslut om nedsättning av eller befrielse från fordonsskatt kan fattas både efter ansökan från en enskild och på Skatteverkets initiativ
Svar på uppkommen fråga: Det finns ingen särskild tidsfrist för den enskilda att ansöka om nedsättning av eller befrielse från fordonsskatt. Skatteverket ska självmant ta ställning till frågan om det finns synnerliga skäl för nedsättning eller befrielse.
2021-08-23
Vägledning
|
2021-08-23 | Vägledning |
Förtydligande: Den enskilda kan begära ändring av Skatteverkets beslut om undantag från användningsförbud
Svar på uppkommen fråga: Förvaltningslagens bestämmelser om ändring tillämpas på beslut som rör undantag från användningsförbud.
2021-08-23
Vägledning
|
2021-08-23 | Vägledning |
Förtydligande: Ett beslut om undantag från användningsförbud kan fattas både efter begäran från fordonets ägare och på Skatteverkets initiativ
Svar på uppkommen fråga.
2021-08-23
Vägledning
|
2021-07-09 | Vägledning |
Förtydligande: Avsnittet om återförvisningar och överklagandefrister har skrivits om.
Svar på uppkommen fråga: Återförvisningar leder normalt till ett beslut om verkställighetsåtgärder och detta är alltså inte ett omprövningsbeslut på Skatteverkets initiativ enligt 66 kap. SFL.
2021-07-09
Vägledning
|
2021-07-05 | Vägledning |
Förtydligande: Undantag från definitionen av finansiellt institut i 2 kap. 6 § IDKL
Svar på uppkommen fråga: Avsnitten om holdingbolag och koncerninterna treasurycenter har skrivits om för att bli tydligare.
2021-07-05
Vägledning
|
2021-07-05 | Vägledning |
Förtydligande: Undantag från definitionen av finansiellt institut i 2 kap. 6 § IDKAL
Svar på uppkommen fråga: Avsnitten om holdingbolag och koncerninterna treasurycenter har skrivits om för att bli tydligare.
2021-07-05
Vägledning
|
2021-07-02 | Vägledning |
Sidan Vilka uppgifter ska lämnas? har skrivits om
Sidan har arbetats om för att bli tydligare. Det har inte skett någon regeländring.
2021-07-02
Vägledning
|
2021-07-02 | Ställningstagande |
2021-07-02
Ställningstagande
|
2021-07-02 | Vägledning |
Ny sida: Användare ska i vissa fall lämna uppgifter
Den tidigare sidan Vem ska lämna uppgifter? har delats upp i två sidor om rådgivare respektive användare. Informationen har omarbetats och förtydligats. Det har inte skett någon regeländring.
2021-07-02
Vägledning
|
2021-07-02 | Vägledning |
Ny sida: Rådgivare ska i första hand lämna uppgifter
Den tidigare sidan Vem ska lämna uppgifter? har delats upp i två sidor om rådgivare respektive användare. Informationen har också omarbetats och förtydligats. Det har inte skett någon regelförändring.
2021-07-02
Vägledning
|
2021-07-02 | Utgåvenotis |
2021-07-02
Utgåvenotis
|
2021-07-01 | Vägledning |
Rättsfall: Ersättning när ett ombud företräder flera med samma fråga
Högsta förvaltningsdomstolen har förtydligat hur skälig ersättning för ombudskostnader ska bestämmas när ett ombud företräder flera parter med samma fråga.
2021-07-01
Vägledning
|
2021-06-30 | Vägledning |
Förtydligande: OECD:s modellregler för undvikande av automatiskt utbyte av uppgifter om finansiella konton m.m. utvidgar inte den personkrets som omfattas av kännetecknet i 22 § RAL
Svar på uppkommen fråga: Om undantagen i OECD:s modellregler inte finns med i definitionen av verklig huvudman kan inte dessa undantag tolkas in i definitionen.
2021-06-30
Vägledning
|
2021-06-29 | Vägledning |
Ställningstagande: Omarbetat ställningstagande om kontrolluppgift för ränta och skatteavdrag vid utlåning mellan privatpersoner via en digital plattform efter HFD 2021 ref. 27
Skatteverket anser att plattformsföretaget ska lämna kontrolluppgift och göra skatteavdrag på den beskattningsbara ränteinkomsten (ränta minus avdragsgill serviceavgift) som företaget tillgodoför långivaren.
2021-06-29
Vägledning
|
2021-06-29 | Ställningstagande |
2021-06-29
Ställningstagande
|
2021-06-23 | Vägledning |
Lagändring: Tredjemansföreläggande vid återbetalning av avfallsskatt
Skatteverket får förelägga tredje man att lämna uppgifter som behövs för att kontrollera uppgifter i en ansökan om återbetalning av avfallsskatt enligt lagen (1999:673) om skatt på avfall.
2021-06-23
Vägledning
|
2021-06-23 | Vägledning |
Lagändring: Föreläggande vid återbetalning av avfallsskatt
Skatteverket får förelägga den som har beviljats återbetalning av avfallsskatt enligt lagen (1999:673) om skatt på avfall, för att kontrollera att riktiga och fullständiga uppgifter har lämnats i en ansökan om återbetalning av avfallsskatten.
2021-06-23
Vägledning
|
2021-06-23 | Vägledning |
Förtydligande: Beskattningsbara personer från Storbritannien ska företrädas av ett ombud enligt 6 kap. 2 § SFL
Handels- och samarbetsavtalet (brexit) innebär enligt Skatteverket att beskattningsbara personer från Storbritannien ska företrädas av ett ombud enligt 6 kap. 2 § SFL.
2021-06-23
Vägledning
|
2021-06-22 | Vägledning |
Ställningstagande: Personalliggare i verksamhetslokaler – vem är verksam och i vilken verksamhet?
Ställningstagandet förtydligar hur man ska bedöma i vilken näringsverksamhet en person ska anses verksam.
2021-06-22
Vägledning
|
2021-06-21 | Vägledning |
2021-06-21
Vägledning
|
2021-06-21 | Vägledning |
2021-06-21
Vägledning
|
2021-06-21 | Vägledning |
Lagändring: Revision får göras hos registrerade distansförsäljare av tuggtobak och övrig tobak
En ny godkänd aktör införs i lagen om tobaksskatt. Lagändringen träder i kraft den 1 juli 2021.
2021-06-21
Vägledning
|
2021-06-21 | Rättsfallskommentar |
2021-06-21
Rättsfallskommentar
|
2021-06-07 | Vägledning |
Lagändring: Nya regler om säkerheter som Skatteverket kan ta i anspråk införs i lagen om tobaksskatt
Lagändringarna träder i kraft den 1 juli 2021 och tillämpas första gången på flyttningar av snus, tuggtobak och övrig tobak som påbörjas efter den 31 juli 2021.
2021-06-07
Vägledning
|
2021-06-07 | Vägledning |
Lagändring: En ny godkänd aktör införs i lagen om tobaksskatt
Lagändringen träder i kraft den 1 juli 2021.
2021-06-07
Vägledning
|
2021-06-07 | Vägledning |
Lagändring: Nya regler om säkerheter som Skatteverket kan ta i anspråk införs i lagen om tobaksskatt
Lagändringarna träder i kraft den 1 juli 2021 och tillämpas första gången på flyttningar av snus, tuggtobak och övrig tobak som påbörjas efter den 31 juli 2021.
2021-06-07
Vägledning
|
2021-06-07 | Vägledning |
Lagändring: En ny godkänd aktör införs i lagen om tobaksskatt
Lagändringen träder i kraft den 1 juli 2021.
2021-06-07
Vägledning
|
2021-06-07 | Vägledning |
Lagändring: Nya regler om säkerheter som Skatteverket kan ta i anspråk införs i lagen om tobaksskatt
Lagändringarna träder i kraft den 1 juli 2021 och tillämpas första gången på flyttningar av snus, tuggtobak och övrig tobak som påbörjas efter den 31 juli 2021.
2021-06-07
Vägledning
|
2021-06-07 | Vägledning |
Lagändring: En ny godkänd aktör införs i lagen om tobaksskatt
Lagändringen träder i kraft den 1 juli 2021.
2021-06-07
Vägledning
|
2021-06-07 | Ställningstagande |
2021-06-07
Ställningstagande
|
2021-06-02 | Vägledning |
Förtydligande: Tolkningen av begreppet person med bestämmande inflytande
Skatteverkets uppfattning är att begreppet person med bestämmande inflytande i 2 kap. 18 § IDKL ska tolkas i enlighet med vad som avses med verklig huvudman i 1 kap. 3–7 §§ lagen (2017:631) om registrering av verkliga huvudmän.
2021-06-02
Vägledning
|
2021-06-01 | Vägledning |
Förtydligande: Fasta driftställen till finansiella institut
Förtydligandet rör FATCA och när fasta driftställen till finansiella institut ska och inte ska anses utgöra svenska finansiella institut enligt 2 kap. 19 § tredje stycket IDKL.
2021-06-01
Vägledning
|
2021-06-01 | Vägledning |
Förtydligande: Fasta driftställen till finansiella institut
Förtydligandet rör CRS/DAC 2 och när fasta driftställen till finansiella institut ska och inte ska anses utgöra svenska finansiella institut enligt 2 kap. 21 § tredje stycket IDKAL.
2021-06-01
Vägledning
|
2021-05-20 | Vägledning |
Förtydligande: Tolkningen av begreppet person med bestämmande inflytande
Skatteverkets uppfattning är att begreppet person med bestämmande inflytande i 2 kap. 18 § IDKAL ska tolkas i enlighet med vad som avses med verklig huvudman i 1 kap. 3–7 §§ lagen (2017:631) om registrering av verkliga huvudmän.
2021-05-20
Vägledning
|
2021-05-19 | Vägledning |
2021-05-19
Vägledning
|
2021-05-19 | Vägledning |
2021-05-19
Vägledning
|
2021-05-19 | Ställningstagande |
2021-05-19
Ställningstagande
|
2021-05-17 | Vägledning |
2021-05-17
Vägledning
|
2021-05-17 | Vägledning |
2021-05-17
Vägledning
|
2021-04-29 | Vägledning |
Förtydligande: Exempel på betalning till ett utländskt företags fasta driftställe i ett annat land (kännetecknet i 19 § RAL)
Svar på uppkommen fråga: Ett fast driftställe kan inte vara en mottagare av en gränsöverskridande betalning utan mottagaren är det utländska företaget som har det fasta driftstället.
2021-04-29
Vägledning
|
2021-04-29 | Vägledning |
Förtydligande: Ett fast driftställe kan inte vara mottagare av en gränsöverskridande betalning (kännetecknet i 19 § RAL)
Svar på uppkommen fråga: Mottagaren är i stället det utländska företaget som har det fasta driftstället.
2021-04-29
Vägledning
|
2021-04-27 | Vägledning |
Förtydligande: En filial eller ett fast driftställe kan inte vara en användare
Svar på uppkommen fråga: En filial eller ett fast driftställe kan inte vara en användare i den mening som avses i 33 b kap. 9 § SFL.
2021-04-27
Vägledning
|
2021-04-27 | Vägledning |
Förtydligande: Revision för kontroll av kupongskatt sker i syftet som anges i kupongskattelagen, inte enligt de syften som finns i 41 kap. 2 § SFL.
Svar på uppkommen fråga: Syftet med revisionen är att kontrollera kupongskatt hos ett aktiebolag som det uttrycks i 24 § kupongskattelagen. Det innebär att s.k. tredjemansrevision inte är möjlig vid kontroll av kupongskatt.
2021-04-27
Vägledning
|
2021-04-21 | Vägledning |
Rättsfall: Den generella dokumentationsskyldigheten omfattar insättningar på bankkonton
Den enskildas dokumentationsskyldighet innebär att transaktionerna ska kunna verifieras genom t.ex. låneavtal, kvittenser, kontoutdrag eller annat underlag så att pengarna tydligt kan följas (HFD 2020 ref. 52).
2021-04-21
Vägledning
|
2021-04-15 | Vägledning |
Sidan Bevisning har skrivits om med anpassning till lagstiftning och praxis samt med avsnitt om folkbokföring
Då ”klart framgår” anges i praxis istället för ”mycket sannolikt” beskrivs beviskrav hos Skatteverket i en ny sannolikhetsstege. Begreppen subjektiv och objektiv bevisbörda har utmönstrats. Bevisbörda och beviskrav inom folkbokföringen har inarbetats.
2021-04-15
Vägledning
|
2021-04-08 | Vägledning |
2021-04-08
Vägledning
|
2021-04-08 | Vägledning |
Ställningstagande: Ska varje betalning rapporteras i kännetecknet gränsöverskridande betalningar m.m. när det är fråga om ett avtalsförhållande med löpande betalningar?
Det är normalt det ingångna avtalet som utgör det arrangemang som ska rapporteras och inte varje löpande betalning.
2021-04-08
Vägledning
|
2021-03-31 | Vägledning |
Sidan har skrivits om för att göras tydligare och mer överskådlig
Avsnittet om vilka beslut får överklagas har kompletterats och förtydligats. Ett avsnitt har delats upp i tre.
2021-03-31
Vägledning
|
2021-03-31 | Vägledning |
Sidan har skrivits om och kompletterats för att göras tydligare
Sidan har fått ett nytt avsnitt om vad som gäller när återbetalning ska ske.
2021-03-31
Vägledning
|
2021-03-31 | Vägledning |
Sidan har skrivits om och kompletterats för att bättre anpassas till lagen och förarbetena
Sidan har fått ett nytt avsnitt om beslut att avstå från räntan. Flera avsnitt har förtydligats eller bytt plats.
2021-03-31
Vägledning
|
2021-03-29 | Vägledning |
Förtydligande: Ett beslut om befrielse från trängselskatt eller tilläggsavgift kan fattas både efter ansökan från en enskild och på Skatteverkets initiativ
Sidan har fått ett nytt avsnitt om när en ansökan om befrielse kan lämnas och vad som gäller när den enskilda har begärt omprövning.
2021-03-29
Vägledning
|
2021-03-24 | Ställningstagande |
2021-03-24
Ställningstagande
|
2021-03-17 | Vägledning |
Förtydligande: Ett finansiellt institut som bara genomför en banköverföring är inte en rådgivare
Svar på uppkommen fråga: Ett finansiellt institut som enbart genomför en banköverföring till ett land, som inte omfattas av regelverket om CRS, DAC 2 eller avtal med motsvarande innehåll, är inte en rådgivare, och är inte heller uppgiftsskyldig.
2021-03-17
Vägledning
|
2021-03-17 | Vägledning |
Förtydligande: Banköverföringar till länder som inte deltar i informationsutbyte kan omfattas av kännetecknet i 21 § RAL
Svar på uppkommen fråga: En banköverföring av tillgångar till ett land som inte deltar i informationsutbytet kan omfattas av kännetecknet i 21 § RAL. Ett finansiellt institut, vars enda roll består i att genomföra en banköverföring till ett sådant land, anses inte vara en rådgivare och är därmed inte uppgiftsskyldigt i Sverige för banköverföringen.
2021-03-17
Vägledning
|
2021-03-12 | Vägledning |
Lagändring: Skyldighet för Skatteverket att anmäla misstänka bedrägeribrott med koppling till lagen om förfarandet vid skattereduktion för installation av grön teknik.
Från den 15 mars 2021 har Skatteverket en skyldighet att anmäla misstänkta bedrägeribrott till åklagare, om gärningen har samband med lagen om förfarandet vid skattereduktion för installation av grön teknik.
2021-03-12
Vägledning
|
2021-03-02 | Vägledning |
Förtydligande: DAC 6 och omvandling av inkomst
Sidan har kompletterats med exempel avseende utdelningsinkomst.
2021-03-02
Vägledning
|
2021-02-26 | Vägledning |
DAC 6 och omställningsstöd – uppdatering med anledning av att EU:s förteckning över icke samarbetsvilliga länder har justerats 2021-02-26
Barbados har tagits bort från förteckningen och Dominica har lagts till.
2021-02-26
Vägledning
|
2021-02-23 | Ställningstagande |
Ställningstagandet om att Gibraltar omfattas av EU:s handräckningsdirektiv ska inte längre tillämpas
2021-02-23
Ställningstagande
|
2021-02-22 | Vägledning |
Rättelse: Felaktiga exempel om efterbeskattning har korrigerats
Exemplen har rättats så att det framgår att det är dödsboet efter en person som kan komma efterbeskattas för det beskattningsår personen avlider.
2021-02-22
Vägledning
|
2021-02-19 | Vägledning |
Rättsfall: Ett överklagande ska innehålla uppgift om namn på den klagande även om detta inte uttryckligen anges i FPL. Detta har även ansetts gälla i mål om utlämnande av allmänna handlingar
Rättsfall: Om det inte klagandens namn finns med i ett överklagande kan överklagande komma att avvisas.
2021-02-19
Vägledning
|
2021-02-17 | Vägledning |
Förtydligande: Det är inget standardiserat arrangemang att ge skattemässig rådgivning när en person ska flytta utomlands (kännetecknet standardiserade arrangemang)
Man måste däremot undersöka om den rådgivning som tillhandahålls träffas av något annat kännetecken.
2021-02-17
Vägledning
|
2021-02-15 | Vägledning |
Förtydligande: Ett ombud för en utländsk beskattningsbar person kan i sin tur inte utse ett deklarationsombud.
Svar på uppkommen fråga. Ett ombud till en utländsk beskattningsbar person kan inte utse ett deklarationsombud eftersom ombudet inte är deklarationsskyldig.
2021-02-15
Vägledning
|
2021-02-15 | Vägledning |
Förtydligande: Vem kan utföra arbetet hos den juridiska person som utsetts till ombud?
Svar på uppkommen fråga. Skatteverkets uppfattning är att bolaget bör följa aktiebolagslagens delegationsordning. Bara en person som styrelsen kan delegera uppgiften till får utföra arbetet.
2021-02-15
Vägledning
|
2021-02-10 | Rättsfallskommentar |
2021-02-10
Rättsfallskommentar
|
2021-02-10 | Vägledning |
Förtydligande: Den förväntade resultatminskningen beräknas som ett genomsnitt för treårsperioden i kännetecknet internprissättning (omstrukturering)
Det är inte varje års förväntade resultat som ska minska med mer än 50 procent utan ett genomsnitt för treårsperioden.
2021-02-10
Vägledning
|
2021-02-09 | Rättsfallskommentar |
2021-02-09
Rättsfallskommentar
|
2021-02-08 | Vägledning |
Förtydligande: En gränsöverskridande betalning som görs i en verksamhet som är undantagen från beskattning i Sverige omfattas inte av kännetecknet gränsöverskridande betalningar m.m.
Svar på uppkommen fråga: En gränsöverskridande betalning av t.ex. en inskränkt skattskyldig ideell förening eller stiftelse i sådan verksamhet som är undantagen från beskattning omfattas inte av kännetecknet.
2021-02-08
Vägledning
|
2021-02-05 | Vägledning |
Lagändring: Utföraren kan ansöka om anstånd med återbetalning av utbetalning för rot- eller rutarbete om hen vill skjuta upp återbetalningen p.g.a. överklagande
De nya bestämmelserna i 23 och 23 a §§ HUSFL trädde i kraft den 1 januari 2021 och tillämpas på beslut om återbetalning som avser en begäran om utbetalning som har lämnats efter den 31 december 2020.
2021-02-05
Vägledning
|
2021-02-05 | Vägledning |
Lagändring: Utföraren kan ansöka om anstånd med återbetalning av utbetalning för rot- eller rutarbete om hen vill skjuta upp återbetalningen p.g.a. begäran om ändring
De nya bestämmelserna i 23 och 23 a §§ HUSFL trädde i kraft den 1 januari 2021 och tillämpas på beslut om återbetalning som avser en begäran om utbetalning som har lämnats efter den 31 december 2020.
2021-02-05
Vägledning
|
2021-02-05 | Vägledning |
Lagändring: Skatteverket kan i vissa fall bevilja anstånd med återbetalning
Den nya bestämmelsen i 23 a § HUSFL trädde i kraft den 1 januari 2021 och tillämpas på beslut om återbetalning som avser en begäran om utbetalning som har lämnats efter den 31 december 2020.
2021-02-05
Vägledning
|
2021-02-05 | Vägledning |
Lagändring: Skatteverkets beslut om att utföraren ska återbetala utbetalning för rot- eller rutarbete gäller omedelbart
Den nya bestämmelsen i 23 § HUSFL trädde i kraft den 1 januari 2021 och tillämpas på beslut om återbetalning som avser en begäran om utbetalning som har lämnats efter den 31 december 2020.
2021-02-05
Vägledning
|
2021-02-04 | Utgåvenotis |
2021-02-04
Utgåvenotis
|
2021-01-27 | Vägledning |
Den s.k. söndagsregeln i lag (1930:173) om beräkning av lagstadgad tid gäller även för de tidsfrister som anges i 33 b kap. 19 - 20 §§ SFL. Det innebär att om den 30-dagarsfrist som anges i angivna bestämmelser innebär att sista dagen för att lämna uppgifter infaller en lördag, söndag eller helgdag så får uppgifterna lämnas närmast följande vardag. Motsvarande bedömning gäller för den tidsfrist som anges i 33 b kap. 21 § SFL. Infaller sista dagen för ett kvartal en lördag, söndag eller helgdag så får uppgifterna lämnas närmast följande vardag.
Lag (1930:173 om beräkning av lagstadgad tid gäller även för de tidsfrister för att lämna uppgift om rapporteringspliktiga arrangemang som anges i 33 b kap. 19, 20 och 21 §§ SFL. Det innebär att om sista dag för rapportering är en lördag, söndag eller helgdag så får uppgifterna lämnas närmast följande vardag.
2021-01-27
Vägledning
|
2021-01-26 | Vägledning |
Ny rapporteringstid för arrangemang som ska rapporteras senast den 31 januari 2021. Rapportering ska ske senast måndagen den 1 februari 2021. Ny rapporteringstid för s.k. historiska arrangemang som ska rapporteras senast den 28 februari 2021. Rapportering ska ske senast måndagen den 1 mars 2021. De ändrade rapporteringstidpunkterna är med anledning av ”söndagsregeln” i lag (1930:173) om beräkning av lagstadgad tid.
Nya datum för rapporteringspliktiga arrangemang som skulle ha rapporterats senast den 31 januari 2021 respektive senast den 28 februari 2021. Båda dessa dagar är en söndag och enligt lag om beräkning av lagstadgad tid får uppgifterna lämnas senast vardagen efter.
2021-01-26
Vägledning
|
2021-01-07 | Vägledning |
Rättsfall: Skönsbeskattning av kontantinsättningar på bankkonto
Den som har haft oredovisade insättningar på sitt bankkonto som uppgår till stora belopp kan behöva förklara och visa med underlag varifrån pengarna kommer. Annars finns risk för både skönsbeskattning, efterbeskattning och skattetillägg.
2021-01-07
Vägledning
|
2021-01-04 | Vägledning |
Anstånd med att lämna särskilda uppgifter som en annan juridisk person än ett dödsbo ska lämna enligt 33 kap. 6 a § SFL får ges om synnerliga skäl finns
Möjlighet ges för juridiska personer utom dödsbon att få anstånd med att lämna uppgift för bedömning av skattskydlighet enligt inkomstskattelagen om synnerliga skäl finns.
2021-01-04
Vägledning
|
2021-01-04 | Vägledning |
Anstånd med att lämna särskilda uppgifter som en fysisk person eller ett dödsbo ska lämna enligt 33 kap. 6 a § SFL får ges det finns särskilda skäl.
Möjlighet att ge anstånd med att lämna särskilda uppgifter för fysiska personer som ska lämna uppgift för bedömning av skattskyldighet enligt inkomstskattelagen om särskilda skäl finns.
2021-01-04
Vägledning
|