Riktvärdekartan är slutprodukten av förberedelsearbetet. En riktvärdekarta ger information om vilka förutsättningar som gäller inom ett värdeområde. Det finns olika riktvärdekartor beroende på vilken fastighetstyp som ska taxeras. Beslut om riktvärdekartor och riktvärdeangivelser fattas av Skatteverket genom föreskrifter och allmänna råd. Dokumentation av förberedelsearbetet sker enligt gällande föreskrifter.
Riket ska indelas i värdeområden för byggnader och ägoslag, som ska värderas med ledning av riktvärden (7 kap. 2 § FTL). En riktvärdekarta är en kartbild som visar gränserna mellan olika värdeområden. På kartan redovisas även (7 kap 3 § FTL och 1 kap. 2 § FTF)
Med riktvärdekarta menas alltså inte enbart kartbilden med indelningen i värdeområden utan även de riktvärdeangivelser m.m. som ska finnas för att bestämma taxeringsvärden för enskilda fastigheter.
En värdefaktor är en egenskap som är knuten till fastigheten och som har betydelse för marknadsvärdet. För andra värdefaktorer än de som anges i 8-15 kap. FTL så ska riktvärdet bestämmas med utgångspunkt i förhållanden som i genomsnitt eller i huvudsak gäller inom värdeområdet. Om det för en värdefaktor inom ett värdeområde förutsätts något annat än genomsnittliga förhållanden ska det anges på riktvärdekartan (2 § SKVFS 2022:6). Ett exempel på ett sådant förhållande är att riktvärdet förutsätter att området är utsatt för buller från väg, järnväg etc.
Efter avslutat förberedelsearbete fattar Skatteverket beslut om riktvärdekartor inför aktuell taxering. Beslut om indelning i värdeområden och provvärderingsområden fattas genom bindande föreskrifter och kan inte överklagas, se 7 kap. 7 § FTL och 19 kap. 3 § FTL. Beslut om riktvärdeangivelser och tabellverk fastställs i allmänna råd.
Skatteverket beslutar om olika riktvärdekartor för olika typer av värderingsenheter. En värderingsenhet kan vara en byggnadstyp eller ett ägoslag som Skatteverket värderar.
För småhus och tomtmark till småhus tillämpas riktvärdekarta S (1 § SKVFS 2022:6).
Av riktvärdekarta S ska det framgå vad Skatteverket har beslutat om 5 § SKVFS 2022:6
Ett värdeområde för småhus och tomtmark till småhus får inte omfatta mer än ett län eller del av ett län. Normalt ska ett värdeområde inte omfatta mer än en kommun.
Beslut om indelning i värdeområden och provvärderingsområden för småhus och tomtmark till småhus (riktvärdekarta S) framgår av Skatteverkets föreskrifter om värderingen av småhusenheter vid 2021 års allmänna taxering (16 § SKVFS 2020:4).
Tabeller och övriga riktvärdeangivelser framgår av Skatteverkets allmänna råd om värdesättningen av småhusenheter vid 2021 års allmänna taxering (SKV A 2020:13).
För hyreshus- och ägarlägenheter och tomtmark till dessa byggnader tillämpas riktvärdekarta H (1 § SKVFS 2020:6).
Av riktvärdekarta H ska det framgå vad Skatteverket har beslutat om (5 § SKVFS 2020:6)
Ett värdeområde för hyreshus och tomtmark till hyreshus samt ägarlägenheter och tomtmark till dessa byggnader får omfatta högst en kommun. Ett värdeområde för hyreshus och ägarlägenheter får bara omfatta ett gemensamt värdeområde för tomtmark för hyreshus och ägarlägenheter. Riktvärdekarta H ska upprättas för varje län.
Beslut om indelning i värdeområden och provvärderingsområden för hyreshus och tomtmark till hyreshus (riktvärdekarta H) framgår av Skatteverkets föreskrifter om värderingen av hyreshus- och ägarlägenheter (9 § SKVFS 2021:10).
Tabeller och övriga riktvärdeangivelser framgår av Skatteverkets allmänna råd om värdesättningen av hyreshus- och ägarlägenhetsenheter SKV A 2021:25.
För lantbruksenheter tillämpas tre olika riktvärdekartor (1 § SKVFS 2021:12)
Av riktvärdekarta LS ska det framgå vad Skatteverket har beslutat om (5 § SKVFS 2021:12)
Av riktvärdekarta J ska det framgå vad Skatteverket har beslutat om (8 § SKVFS 2021:12)
Av riktvärdekarta SK ska det framgå vad Skatteverket har beslutat om (9 § SKVFS 2021:12)
Beslut om indelning i värdeområden och provvärderingsområden för lantbruksenhet (riktvärdekarta LS, J och SK) framgår av Skatteverkets föreskrifter om värderingen av lantbruksenheter (15-17 §§ SKVFS 2022:5).
Tabeller och övriga riktvärdeangivelser framgår av Skatteverkets allmänna råd om värdesättningen av lantbruksenheter SKV A 2022:18.
För industrienheter tillämpas riktvärdekarta I (1 § SKVFS 2017:9). Kartan tillämpas för industribyggnader och övriga byggnader som värderas med ledning av en avkastningsberäkning samt tomtmark för industribyggnader och övriga byggnader som värderas med ledning av en avkastnings- eller produktionskostnadsberäkning.
Av riktvärdekarta I ska det framgå vad Skatteverket har beslutat om (6 § SKVFS 2017:9):
Ett värdeområde för industri och övrig byggnad samt tomtmark till dessa byggnader får omfatta högst en kommun. Ett värdeområde för industribyggnad och övrig byggnad får bara omfatta ett värdeområde för tomtmark för sådana byggnader. Riktvärdekarta I upprättas för varje län.
Av bilaga till riktvärdekarta I ska det enligt 7 § SKVFS 2017:9 framgå vilka riktvärdeangivelser och förutsättningar som Skatteverket beslutat om för att kunna beräkna riktvärden för industribyggnader och övriga byggnader, värderade med ledning av en produktionskostnadsberäkning.
För sådana byggnader ska hela riket utgöra ett värdeområde.
Beslut om indelning i värdeområden och provvärderingsområden för industribyggnad och tomtmark till industribyggnad (riktvärdekarta I) framgår av Skatteverkets föreskrifter om värderingen av bl.a. industrienheter 20 § SKVFS 2018:8.
Tabeller och övriga riktvärdeangivelser framgår av Skatteverkets allmänna råd om värdesättningen av industrienheter (utom täktmark) SKV A 2018:15.
För täktmark tillämpas riktvärdekarta T (1 § SKVFS 2017:9). Av riktvärdekarta T ska det framgå vad Skatteverket har beslutat om (9 § SKVFS 2017:9)
Riktvärdekarta T upprättas för varje län.
Beslut om indelning i värdeområden för täktenheter (riktvärdekarta T) framgår av Skatteverkets föreskrifter om värderingen av bl.a. industrienheter (täktmark) 21 § SKVFS 2018:8.
Tabeller och övriga riktvärdeangivelser framgår av Skatteverkets allmänna råd om värdesättningen av täktmark SKV A 2018:13.
Mer information om hur förberedelsearbetet för täktenheter går till finns här.
För elproduktionsenheter tillämpas riktvärdekarta El (1 § SKVFS 2017:9).
Riktvärdekarta El ska innehålla de riktvärdeangivelser och uppgifter om de förutsättningar som gäller för beräkning av riktvärden. För elproduktionsenheter utgör hela riket ett värdeområde (8 § SKVFS 2017:9).
Beslut om indelning i värdeområde för elproduktionsenheter (riktvärdekarta El) framgår av Skatteverkets föreskrifter om värderingen av bl.a. elproduktionsenheter (22 § SKVFS 2018:8).
Tabeller och övriga riktvärdeangivelser framgår av Skatteverkets allmänna råd om värdesättningen av elproduktionsenheter SKV A 2018:12.
Mer information om hur förberedelsearbetet för elproduktionsenheter går till finns här.
Prov- och kontrollvärderingen ska dokumenteras i den ordning som framgår av föreskrifter för förberedelsearbetet. Syftet med dokumentationen är att det ska framgå hur Skatteverket kommit fram till vad som beslutas och fastställs i föreskrifter och allmänna råd för värderingen.
Dokumentationen ska ske för
Redovisningen kallas för slutdokumentation och den sparas hos Skatteverket i 14 år, se Riksarkivets föreskrifter RA-MS 2019:33, bilaga 2.